PKN Gemeente Hoogersmilde

Predikant Predikant
Sinds 22 augustus 2021 ds. Anita van der Heide verbonden als predikant aan de Protestantse Gemeente Hoogersmilde, samenwerkingsverband  met de Kerkelijke Gemeente Smilde.

Als pastoraal werker is aan onze gemeente verbonden ds J. Raatjes uit Beilen.

Hij is per telefoon te bereiken 0593- 526137.

Zijn werkgebied zijn de oudere gemeenteleden van 75 jaar en ouder.

Stukje van ds. Anita van der Heide Stukje van ds. Anita van der Heide
Grote systemen, structuren. We draaien erin mee, ze groeien ons boven de pet. We willen wel anders, maar hoe? Wat kunnen we doen? En ondertussen maken we de wereld kapot.
Een prachtig joods verhaal helpt ons op weg. Het verhaal gaat over een jongen die in de ochtendschemering druk in de weer is op het strand. Het strand ligt vol met aangespoelde zeesterren. Eén voor één pakt de jongen ze op en gooit ze terug de zee in. Een voorbijganger komt langs en vraagt verbaasd waar de jongen mee bezig is. De jongen zegt: ‘Als ik dit niet doe, dan gaan ze dood door de zon.’ ‘Maar dat is gekkenwerk. Het strand is nog kilometers lang en het ligt vol met nog wel duizenden zeesterren. Waarom zou je dat doen, waarom maak je je zo druk?’ De jongen pakt nog een zeester van het strand, kijkt er even naar en gooit ‘m dan de veiligheid van de golven in. En terwijl hij dat doet, zegt hij: ‘Voor deze ene maakt het wat uit.’
Een heerlijk eigenwijs verhaal, vol joodse wijsheid. Jezus, een Joodse leraar, zegt eigenlijk net zoiets tegen Zijn vrienden. ‘Wat je voor een van de minsten van mijn broeders en zusters hebt gedaan, dat heb je voor mij gedaan.’ Geen mens kan de hele wereld redden, maar red een leven en je redt de wereld. Jouw kleine, groene, goede daden, ze doen ertoe. Een wereld van verschil kun je voor iemand zijn. Dus gewoon doen, want voor die ene maakt het wat uit. Dus gewoon gaan, stap voor stap.’
(van https://petrus.protestantsekerk.nl/artikel/gewoon-gaan-stap-voor-stap)

Introductie ds. Anita van der Heide Introductie ds. Anita van der Heide
Startweekend: hoog tijd om elkaar (weer) te ontmoeten!
Bij deze schrijf ik voor het eerst als uw nieuwe predikant in deze nieuwsbrief. Na lange maanden van Corona ellende, nog weinig contacten hebben en afwachten is er voor u en mij een nieuwe tijd hopelijk aangebroken. Eindelijk kunnen we los(ser). We mogen weer wat meer, het kan weer beginnen. De bevestigings-en intrededienst op 22 augustus was voor mij dan ook eén groot feest van dankbaarheid en vreugde. Het was prachtig hoeveel mensen er waren gekomen, dat er van zoveel kanten was samengewerkt om er een mooi geheel van te maken, dat jong en oud zo mooi aanwezig was (prachtig die geknutselde bloemen van de kinderen!!) de onderlinge ontmoeting die weer mogelijk was en dat zoveel mensen na de dienst zo positief waren. En dan hebben we zelfs de afgelopen dagen er nog zulk goed weer bij.
Dit feest mag daarom nog even doorgaan: laten we het doortrekken naar het startweekend. Het jaarthema van Protestantse Kerk Nederland is “Van U is de toekomst”. Hierop voortbordurend is het startweekend, met name de kerkdienst op zondag 19 september “samen op weg naar de toekomst”. Onze toekomst hebben wij niet zelf in de hand, maar mogen wij uit hand van God ontvangen. Maar wij zijn op die weg niet alleen, maar aan elkaar gegeven als tochtgenoten van de Weg, broeders en zusters in het geloof. Onderweg naar wat de toekomst ook maar mag brengen, mogen wij elkaar ontmoeten, steunen, opzoeken en met elkaar bidden, zingen en geloof beleven. Op 18 september is er de jaarlijkse barbecue. Op 19 september is er de startzondag. U bent allen uitgenodigd bij de kerkdienst en het koffiedrinken+ gezellige samenzijn daarna. Wat fijn om als gemeente weer bij elkaar te komen, en elkaar (weer) even te zien. Zowel op zaterdag als zondag zijn wij als gezin er bij, dus wie wil kan ook mijn man Maarten, onze zoon Siem leren kennen.
Ik ben heel blij om als uw nieuwe dominee te beginnen en u te ontmoeten. Ik hoop u allen in het startweekend op zaterdag of zondag of op een later moment te zien! Zoals lied 416 uit het Nieuwe Liedboek gaat:

Ga met God en Hij zal met je zijn
Tot wij weer elkaar ontmoeten
In zijn naam elkaar begroeten
Ga met God en Hij zal met je zijn

Hartelijke groet,